Aan boord van de Zuiderdam I

 2009_LG_Line

Een schip met een capaciteit om zo’n 2000 mensen te vermaken en werkgelegenheid te bieden aan zo’n 800 werknemers. 285 meter lang en 16 dekken hoog, onvoorstelbaar groot en dat blijkt al helemaal wanneer je voor het eerst aan boord stapt.
Ik onderging dit gevoel op 13 februari toen ik in Fort Lauderdale aan boord stapte van de ms Zuiderdam. Normaal gesproken is het wennen om de accommodatie van een vrachtschip te leren kennen en met al haar veiligheidsaspecten, maar de Zuiderdam was, en is soms, nog steeds wennen. Ik zat hier 4 maanden aan boord en zal de eerste ervaringen met jullie delen.

zuiderdam-550x309

De accommodatie en werkgebieden

Klassiek en sierlijk, zo kan je het beste de interieur van de HAL schepen beschrijven. Niet perse statig maar vol kunst en elke dek is anders. Mijn hut bevond zich op dek 8, achter de brug, nog geen 10 seconden lopen naar waar de actie plaats vind!
De onderste dekken, dek D tot dek B zijn grotendeels bestemd voor de machine kamer. Dek A is bestemd voor kantoren, proviand en messrooms. Op dek A bevind zich ook de infarmary, beter bekend als hospital. Je moet je voorstellen dat er veel passagiers meegaan op het schip en medische hulp niet om de hoek ligt. Daarvoor hebben we een sterk medisch team klaarstaan die dag en nacht bereikbaar is voor passagiers en crew.

Op dek 9 bevind zich het grootste openbare ruimte, het restaurant “Lido” hier mag je als officier/ cadet ook eten. (Mits je in uniform bent)
Op dek 9 bevinden zich ook de 3 zwembaden en hottubbes, geloof het of niet maar als officier/ cadet mag jij daar ook gebruik van maken. En niks is ontspannender om na een harde dag werken even snel de hottube in te gaan. Dit mag alleen wanneer het schip in de haven ligt trouwens.

Dek 3 is waar ik mij op dit moment het meeste bevind. Veiligheid staat zeer hoog in het vaandel. Sinds ik aan boord ben, ben ik een assistent Safety Officer en word ik begeleid door de Safety Officer (eerste stuurman). Waarom dek 3 mijn werkgebied is? Op dit dek zijn alle musterstation, dus ook alle lifeboaten. Lifeboaten worden intensief onderhouden om de veiligheid te garanderen, dit is zeker leuk werk want je hebt verantwoordelijkheid, je leert veel en je werkt in een groot team. Naast dek 3 werk je natuurlijk ook door heel het schip, je voert inspecties uit op blusmiddelen en brandweerpakken.

Team Safety, zo worden we genoemd. Het team bestaat uit een Safety Officer, meerdere assistenten Safety Officers, Boatmannen wie zich bezighouden met klein onderhoud aan de lifeboaten en als laatste hebben we de sailors die zich bezighouden met onderhoud aan algemene dingen. Als extra aan boord van ons team hebben we FSA, Fire Safety Assistenten, getrainden personen die in een fireteam zitten en zich als eerste melden wanneer er een brand detector af gaat om op onderzoek uit te gaan.

11036707_833404816743650_3853289138895920323_n

Het leven aan boord

Het dek- / brugteam(*Wat is een dek-/ brugteam?), is op dit moment, aan boord van de ms Zuiderdam, groot. Een korte hiërarchie opbouw; (Dit is een globale indeling)

Rang Functie Aantal
Kapitein Overall Commander 1
Staff- Kapitein Dek/ Navigatie- officer 1
Eerste Stuurman Safety officer 1
Tweede Stuurmannen Navigatie/ Drills 3
Derde Stuurmannen Safety/ Administratie/ Navigatie- officer 7

Het valt je dus wellicht op dat je als officier meerdere dingen doet naast het wachtlopen. Dit komt omdat het team ontzettend groot is dus vandaar dat je meerdere functies bekleedt.

Mijn dag begint om 08:00 en duurt tot 17:00 a 18:00. Tijdens vertrek en aankomst stond ik in het begin vaak ingedeeld op 1 van de mooringstation en zorg ik samen met de bootsman en matrozen dat alle trossen vast komen of terug aan dek komen. Later stond ik op de brug te assisteren met manoeuvreren.
Toch wel wat anders dan als leerling zijnde met de stuurman mee lopen!

In de avond zitten we regelmatig op de boeg gezellig te praten en uiteraard sterke zeemansverhalen uit te wisselen. We zijn niks voor niks zeemannen! De sfeer is gezellig aan boord en ondanks dat het veel en hard werken is, is er altijd tijd voor een wal- wandeling of een goed gesprek.

Wat is een dek-/ brugteam?

Om een cruiseschip veilig te kunnen varen is ze niet alleen uitgerust met goede manoeuvreer eigenschappen en Hi-Tech navigatie middelen. Ook de officieren zijn vakbekwame mensen, en met name de senior officieren. Het brug team bestaat, zoals je al gelezen hebt, uit; 7 derde stuurmannen, 3 tweede stuurmannen, 1 eerste stuurman, 1 staff- kapitein en de kapitein.

Elke derde stuurman heeft zijn of haar eigen functie. De functies die zij kunnen bekleden zijn bedoelt om de tweede of eerste stuurman te assisteren;

  • Assistent Safety Officer, assisteren in het onderhouden van de veiligheids- en overlevingsmiddelen
  • Assistent Navigation Officer, assisteren met het maken van reizen (reisvoorbereiding)
  • Administrator, het maken van de sloepenrol en veel bijkomende opdrachten

Tijdens het wachtlopen heb ik de functie als Co- navigator. Als Co- navigator vorm je samen met de Navigator, welke een tweede stuurman is, en twee kwartiermeesters het brugteam. Met veel geluk kreeg ik de ochtend wacht en mocht dus veel aankomsten meemaken op de brug. Tijdens aankomsten en vertrekken is het brugteam uitgebreider. De Staff Kapitein, Kapitein en loods hebben deelgenomen aan het team. Soms staat er nog een extra officier bij om meer ervaring op te doen voor zijn of haar manoeuvreerkunsten.

Het dekteam bestaat, officieren gezien, uit meerdere derde stuurmannen, 1 tweede stuurman en 1 eerste stuurman. Samen met matrozen, bootmannen en FSA’s (Fire Safety Assistents) onderhouden zijn het schip en houden zij het dek in orde.

Bestemmingen

De eerste maand heb ik mogen rondvaren op de Caribean en Bahama’s, tja je kan het slechter treffen! We begonnen elke cruise in Fort Lauderdale, vandaaruit was het een kleine dag varen naar Little San Salvador ook wel bekend als Half Moon Cay. Een onbewoonde eiland dat niks anders biedt dan zon zee en witte stranden! Naast het paardrijden, jetskiën en hikken dan.

Vanuit Half Moon Cay was het 2 dagen varen naar Aruba, een dag op zee noemen we een zeedag (orgineel!) in Aruba kwamen we rond 1 uur aan en vertrokken we om 11 uur in de avond. Dit gaf ons, team Safety, de gelegenheid om de Nederlandse Antillen te ervaren.

Naamloos

Vanuit Aruba gingen we door naar Curaçao, wat een klein nachtje varen is. Een bijzonder imposant gezicht om de brug over de haven te zien. Laat in de middag vertrek je dan naar de parel van deze cruise….

Panamakanaal

Ontstaan in 1914 en nog steeds een van de meeste bijzondere sluiscomplexen ter wereld. Overigens ook de grootste kanaal transit ter wereld!
Een schip van 285 meter lang en 35 meter breed door een sluis die net 1,20 meter breder is en in bedwang word gehouden door locomotieven. Ik heb niks anders gedaan dan me ogen uitgekeken.

trein
Voor deze dagen stond ik altijd voorop, hier had ik het overzicht en communiceerde tussen de brug en mooring dek. Voordat je de sluizen in gaat komen er een groep personen aan boord die linemannen worden genoemd. Een gespecialiseerde groep die met staalkabels kunnen werken, want we gebruiken geen trossen. Net voordat je de sluizen in gaat worden je vastgemaakt aan meerdere locomotieven.
Waar daarna het schip 3x 9 meter omhoog gaat in 1 uur tijd terwijl het maar 60 cm speling heeft. Dit vond ik altijd de mooiste dag van de cruise.

panamakanaal-550x309

Eenmaal in het Gutan meer aangekomen gingen de passagiers van boord en toeren door Panama. Na het lossen van de passagiers ging het schip weer terug door het sluizencomplex op weg naar Colón (een havenstad in Panama). Hier ging het schip langszij om de passagiers weer op te halen.

Rond het avondeten vertrokken wij richting Costa Rica, Puerto Limon.

Puerto Limon is een kleine haven die direct naast het regenwoud ligt. Klammig warm, hier en daar een bui maar wat een uitzicht.

Daarna zat het er helaas op voor de passagiers en na 2 zeedagen kwamen we weer aan in Fort Lauderdale. Om het rondje deden we ook Cartagena aanlopen, dat ligt in Colombia. En dat bood voor de navigatie officieren een prachtige aanloop!

Halverwege maart zullen wij vertrekken richting Europa en begin april duikt het schip het droogdok in.

Plaats een reactie